De eerste 3 dagen in Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Dodo Avontuur - WaarBenJij.nu De eerste 3 dagen in Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Dodo Avontuur - WaarBenJij.nu

De eerste 3 dagen in Chiang Rai

Door: Dodo

Blijf op de hoogte en volg Dodo

08 Januari 2014 | Thailand, Chiang Rai

Maandag
Vanochtend werd ik uit mezelf om 0700 wakker. Ik hoorde allerlei vogels fluiten en de haan die kraaide. Ik deed mijn gordijnen open en keek uit over een prachtig groen maïsveld. Wat is het heerlijk wakker worden hier, bakje koffie en bakje rijst, achter op t terras in t zonnetje omringd door vogels, papaya bomen, bananenbomen en prachtige bloemen.

Rond half 9 waren we op de farm en hebben ze me alles laten zien.
Al gelijk bij de bouw van t huis vielen mij een aantal dingen op wat bouwkundig niet klopte. Gelijk werd het verandert naar mijn idee.
Voor ik t wist was ik aan het ontwerpen en leek ik tegelijkertijd wel de uitvoerder met 10 man werklui wat naar me luisterde en begonnen te doen wat ik zei dat t beste was. Vanaf dat moment werd mijn passie voor bouw, wat overigens nooit is weggeweest maar op een laag pitje stond, weer helemaal aangewakkerd. De hele maandag ben ik bezig geweest met ideeën uitwisselen,ontwerpen maken, materiaal kopen en alle keuzes maken. Wat een verantwoordelijkheid en bijzonder om op te merken hoe ze tegen me opkijken hier.

Dinsdag
Er spelen opdit moment 3 projecten. De bouw van t huis, de bouw van de farm en de bouw van de groente kas. Deze dag was de groente kas aan de beurt. De hele kas is gemaakt van bamboe maar aangezien de oogst steeds gestolen word door andere mensen die weinig tot niks hebben en door een vrouw(LadyBug noemen we haar) van een van de werkers, blijft er niks aan eten over voor de kids. Dus we gaan nu eerst zorgen dat er een hek om heen komt van staal. Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest alle bamboe los te maken wat vast zit met ijzerdraad.
Het was een zware klus maar in zo'n prachtige omgeving werkende in t heerlijke zonnetje voelt niet als werken naar als genieten voor mij.
Ik betrapte mezelf er een paar keer op dat ik echt niks aan 't denken was (dat is voor mij echt onmogelijk zou je denken :P) en t dus een soort van aan het mediteren was. Verder hebben we vandaag besloten waar alle stroomvoorzieningen moesten komen en ook nu werd mij mening overal in gevraagd. Kan niet wachten tot ik volgende huis vanaf 0punt helemaal zelf mag ontwerpen en alles uitdenken, van fundering, constructie tm kostenraming en afwerking en daarna alles in goede banen mag leiden.

De zonsondergangen zijn hier echt adembenemend!! De hele natuur alles om me heen..het maakt me stil en rustig van binnen. Hier adem je echt het leven in zoals t moet zijn. Rond 1800 zijn we terug gegaan met alle kids naar Shalom House waar Sheila voor alle kids had gekookt en ik blij was dat we terug gingen, omdat ik helemaal lek werd geprikt op de farm. We hebben in Shalom House heerlijk met z'n allen gegeten.
Daarna heb ik met de aller jongste gevoetbald en gespeeld. Normaal gesproken gaat hij altijd huilen bij vreemde en rent hij weg. Maar hij kwam gelijk met mij knuffelen en wilde me niet meer loslaten. Zijn vader zei: You've a good heart, my son loves you by heart. You're a good persone. Normally he doesn't like to be carried but he loves to sit by you.
Het voelt goed hier te zijn en echt nodig te zijn in alle opzichten en echt het verschil te kunnen maken. De hele dag hoor ik overal dodo dodo. Iedereen is hier altijd zo vriendelijk en iedereen lacht en hier ben je niet zomaar een nummertje in de maatschappij maar is iedereen echt nog een mens en waardevol voor elkaar. Hier in het noorden van Thailand word alles gedeeld en helpen ze elkaar waar ze helpen kunnen. Daar kunnen wij in Nederland nog zoveel van leren!

Woensdag
Vandaag zijn we naar de bouwmarkt geweest om alles te kopen voor de badkamer. Toch best lastig met zo'n taalbarrière. Vandaag is het buddha dag, een soort van nieuwjaarsdag voor buddha. We zijn best lang in de bouwmarkt geweest doordat we elkaar niet echt snapten maar rond 12.30uur zaten we eindelijk bij een eettentje langs de weg en heb ik lekker gegeten. (Wel zonder vlees ;), dus wie weet word ik straks ook nog vegetarisch) Sheila wilde ivm buddha dag vandaag heel graag haar tempel bezoeken dus zijn we rond 1400 uur op de scooter gesprongen met z'n tweeen. Dit was zo geweldig!! Lekker even een dagje beetje relaxen en genieten van al het mooie om ons heen hier. Onderweg zijn we heel vaak gestopt om de geweldige natuur de bewonderen en foto"s te maken. We reden steeds verder richting de bergen maar merkte dat de benzine meter ook steeds meer daalde.We besloten maar snel terug te rijden naar de iets wat bewoondere wereld om te kunnen tanken. Nou nog geen paar meter van het tankstation...prutelprutel..benzine op. Hahaha we waren echt optijd terug gegaan anders stonden we daar met z'n tweeen in de jungle. Na het tanken besloten we weer verder te gaan toeren maar nu de andere kant op. Onderweg hebben we een aantal prachtige tempels bezocht en ik in een te klein vestje van Sheila ( zag er echt super komisch uit), omdat je niet met onbedekte armen een tempel in mag.

Op een gegeven moment wilde we keren en ik wilde net tegen Sheila zeggen..zo dat doe je smooth..waardoor zij even in de war raakte en we bijna in de berm vielen. Drie thaise mensen op 1 scooter lagen helemaal in een deuk om ons en dachten dat we tegen hen aan zoude botsten. Wij moesten ook lachen en scheurde weer verder. Al snel bleek dat we te ver waren gereden en ze moest weer keren, dit keer dacht ik zeg niks maar ik schoot in de lach waarop Sheila ook in de lach schoot en al snel kwamen we niet meer bij. Hier in Thailand is het gebruikelijk dat je iedereen groet die je tegen komt door te knikken maar doordat wij beide zo in een deuk lagen van het lachen leek het alsof we alle mensen bleven groeten. We knikten echt letterlijk dubbel van het lachen, waardoor Sheila steeds bijna van het zadel af schoof en ik de hele scooter heen en weer liet slingeren door het lachen. We hebben vandaag 3uur lang op de scooter rond gereden en hebben echt zo veel lol samen gemaakt, zelfs nu met het typen lig ik weer helemaal dubbel. ( Dit is waarschijnlijk zo'n moment van je had er bij moeten zijn)

Het waren 3 lange maar productieve,uitdagende,afwisselende maar vooral heerlijke dagen. In Thailand is het onmogelijk een dag te leven zonder lach op je gezicht. Als je als mens zijnde hier niet gelukkig word dan word je het denk ik nergens!

Het is hier nu alweer 00.45 uur dus ik ga lekker slapen. Morgenochtend weer om 0700 op en dan eerst wakker worden voor op het terras in het zonnetje en wat ontbijten. Daarna ga ik met de scooter naar de Farm en ga ik met Koen Dee ( de man die Shalom House o.a draaiende houdt en samen met zijn vrouw de zorg heeft voor de 28 kids,de hele farm en de zorg voor zijn ouders en alle dieren,groente etc etc dus ja kunnen altijd helpende handjes gebruiken!) samen vissen althans hij gaat me leren vissen op de Thaise manier en hopelijk vangen we genoeg voor een avondmaal voor alle kids morgenavond.

Wel mooi om te zien hoeveel waardevolle lessen de kids hier meekrijgen. Hier zijn ze niet verwend en zeuren ze om niks. Ze dragen kleren die ze krijgen ookal matcht het totaal niet met elkaar. Het zijn maar kleren om je lichaam te bedekken en te beschermen tegen de zon.
Ze worden s'ochtends om 0530uur met z'n alle achterin en boven op de truck naar school gebracht, zodra ze klaar zijn rond 1400uur worden ze gehaald en komen ze allemaal hard op het land werken/helpen tot ongeveer 1830 uur. Hier leren ze met dieren om te gaan en hun eigen eten te verbouwen, zodat ze later zichzelf en hun eigen gezinnen kunnen gaan onderhouden. Geloof me deze kids hebben het alles behalve makkelijk maar toch zie je ze met de grootste dankbaarheid en glimlach op hun gezicht rondlopen!! En dan denken wij soms in Nederland dat we het zwaar hebben...

Wees dus dankbaar met het leven dat je leeft!


  • 08 Januari 2014 - 19:27

    Bibiane:

    Weer leuk om te lezen mop!
    Succes daar!!! Dikke knuffel

  • 08 Januari 2014 - 22:17

    Anouk:

    Trots op jou ! Kussss

  • 08 Januari 2014 - 22:54

    Ed:

    Leuk om te lezen schat. Ben trots op je. Neem je niet te veel hooi op je vork.... je bent ook maar een mens. Groetjes aan Sheila, en zet Dave ook maar aan de bak. ;)

    Groetjes. xxxx papa

  • 09 Januari 2014 - 09:07

    Henny :

    Leuk mop om dit te lezen en dat jij het zo naar je zin hebt daar, leuk om te lezen hoe je alles wil gaan opbouwen met je eigen ideeën.
    Succes Do xx

  • 09 Januari 2014 - 10:24

    Mo & Boefjes:

    Heerlijk om je verhaal te lezen. Beetje jaloers hihihi wil ook mee !! Dikke kus & box van de twins en hopelijk kunnen we binnenkort ff skype ☺ Misschien bij het avond eten op vrijdag hahaha voelt het net of je niet weg bent. Veel plezier xxx

  • 09 Januari 2014 - 11:04

    Robbie:

    Ga zo door do!!!

  • 09 Januari 2014 - 15:03

    Mardien:

    Superleuk om te lezen dit! Zeg je nu echt dat je niet aan het denken was... ;)
    Keep up the good work <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Opzoek naar de essentie van het leven

Ik ga naar Chiang Rai om Sheila de Fretes, oprichtster van de Sheila de Fretes Foundation, te helpen een zelfvoorzienende boerderij en huis voor 28 kids te creëren. Daarnaast ga ik de kids engelse les geven en vooral ze het gevoel geven dat zij er ook toe doen op deze wereld!

Vaak nemen wij, mensen, nooit genoegen met wat we hebben. We willen alleen maar meer en meer. Ik wil graag mensen helpen vanuit het idee dat ik blij en gelukkig ben met alles wat ik heb, want als je beseft dat je met een klein beetje hulp al het verschil kunt betekenen tussen wel of geen toekomst voor de 28 weeskinderen...
Wat houd je dan nog tegen??

Ik vind dat iedereen, waar dan ook ter wereld, recht heeft op een plek die voldoet aan de eerste levensbehoeften. Daarbij denk ik aan Warmte, Liefde en Veiligheid.

Maar tevens ook een plek om te kunnen schuilen, een plek tegen het gevoel van dreiging, honger en dorst, eenzaamheid, verlatenheid, angst en onrust. Een plek tegen het gevoel alleen op de wereld te zijn, tegen het gevoel dat je leven geen zin meer heeft en dat je niets meer waard bent, kortom TEGEN het gevoel niemand meer te zijn.

Het klinkt misschien cliché maar een beter wereld begint bij jezelf. En vrijwilligerswerk geeft mij altijd zoveel voldoening, nieuwe levensenergie en levenservaring. Ik kijk uit naar mijn nieuwe avontuur!


Recente Reisverslagen:

18 Januari 2014

De essentie van het leven gevonden

14 Januari 2014

Wat een bijzondere 2 dagen

13 Januari 2014

Opgaan in het hier...

08 Januari 2014

De eerste 3 dagen in Chiang Rai

07 Januari 2014

De heenreis
Dodo

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 4284

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Opzoek naar de essentie van het leven

Landen bezocht: